Skjema angående bekymringer/klager, jfr. § 27 i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler

Klager og bekymring fra foreldre

Foreldre som opplever at de ikke får et tilbud som er i henhold til barnehageloven eller rammeplanen, har anledning til å klage på tilbudet

Barnehageloven

Barnehageloven legger føringer for samarbeidet mellom hjem og barnehage, og barnehagen skal sørge for at klager eller bekymringer blir behandlet profesjonelt. Alle barn i barnehagen har rett til et trygt og godt barnehagemiljø. Dersom foreldre utrykker at de er bekymret for at deres barn ikke har et godt og trygt barnehagemiljø, har alle ansatte i barnehagen aktivitetsplikt i slike tilfeller. Barnehagen skal sette i gang tiltak som sikrer at barnet igjen får et godt og trygt barnehagemiljø.

 Barnehagens informasjonsplikt

Barnehagen skal drives på en helsemessig tilfredsstillende måte. Det fysiske miljø skal være forsvarlig ut fra en vurdering av faktorer i miljøet som kan påvirke barns helse, trivsel, lek og læring. Barnehagens lokaler og uteområder skal være utformet slik at de fremmer helse, trivsel, lek og læring for alle barn. Behovene til barn med funksjonsnedsettelse skal ivaretas. Lokaler og uteområder skal kunne dekke behov for aktivitet og hvile, og forebygge sykdom, skader, ulykker, overgrep og andre alvorlige hendelser.

Barnehagen skal informere barn og foreldre om forskriftens krav til det fysiske miljøet i skoler og barnehager, og om muligheten til å henvende seg til kommunen etter § 20. Barnehagen skal gi barn og foreldre relevant informasjon om forhold som kan ha negativ innvirkning på helsen, herunder om tiltak som iverksettes eller vurderes iverksatt. Dersom barnehagen blir kjent med at noe ved miljøet kan skade helsen til barna, skal barn og foreldre snarest mulig varsles om det. Barnehagen skal gi tilsynsmyndigheten opplysninger om forhold ved eiendommen eller virksomheten som åpenbart kan ha negativ innvirkning på helsen.

 Klager på generelle forhold

Dersom en mor eller far er misfornøyd med generelle forhold i barnehagen, kan dette tas opp med .  Dersom dette ikke løser saken, kan saken tas opp i barnehagens samarbeidsutvalg. Barnehagens samarbeidsutvalg består av representanter fra foreldre og ansatte i barnehagen, og eventuelt også av barnehagens eier.

 Bekymring for enkeltbarn

Barnehagens ledelse er ansvarlig for et forsvarlig barnehagetilbud og for at alle barn har et godt og trygt barnehagemiljø. Dersom foreldre er misfornøyde eller bekymret for barnet sitt, skal dette tas opp med .

  • Saken kan først diskuteres med pedagogisk leder på barnets avdeling, dersom dette er ønskelig. Pedagogisk leder skal ta saken videre til .
  • Klage eller bekymring kan presenteres muntlig eller skriftlig.
  • Barnehagen har plikt til å gi tilbakemelding om hvordan saken håndteres.
  • Dersom foreldre ønsker å gå videre med klagen eller bekymringen fordi barnehagen ikke løser saken, kan barnehageansvarlig i kommunen involveres. 
  • Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i barnehageloven og tilhørende forskrifter. Dersom barnehageansvarlig ikke gir deg medhold i klagen, blir den automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

Håndtering av klager 

Barnehagen skal være lydhør og konstruktiv i møte med foreldrenes innspill, bekymring eller klage. Forslag til forbedringer, eller foreldre som påpeker risikosituasjoner, kan være med på å øke barnehagens kvalitet.  er ansvarlig for at foreldrenes innspill, bekymring eller klager behandles i tråd med barnehageloven.

  • Pedagogisk leder på aktuell avdeling skal involveres dersom avdelingen mottar klage eller bekymring fra foreldrene. Dersom klagen eller bekymringen gjelder at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, utløses barnehagens aktivitetsplikt. Det skal settes i gang tiltak som sikrer at barnet igjen får et trygt og godt barnehagemiljø.
  • Pedagogisk leder skal sørge for at klager som gjelder generell drift av barnehagen, meldes til .
  • Skriftlige klager besvares av , evt. i samarbeid med pedagogisk leder.
  • Alvorlighetsgraden av klagen avgjør om kommunen eller andre foreldre skal involveres pga. barnehagens informasjonsplikt til kommunen og/eller foreldre.
  • Den som melder en bekymring etter klage skal ha tilbakemelding om hvordan dette håndteres videre. 
  • Risikosituasjoner som påpekes av foreldre skal føre til at barnehagen gjennomfører risikovurdering av saken. Resultatet av risikovurderingen og rutinen som blir besluttet skal gjøres kjent for foreldre og barnehagens ansatte.
  • Dersom foreldre ønsker å gå videre med klagen eller bekymringen fordi barnehagen ikke løser saken, kan barnehageansvarlig i kommunen involveres. Dersom foreldre fortsatt ikke mener seg hørt, er Statsforvalteren siste klageinstans.
  • Dersom Statsforvalteren får klagen, vil det være sannsynlig at det gjennomføres et tilsyn for å behandle denne. Statsforvalteren har også oppgaver knyttet til kontroll av offentlig tilskudd til barnehagen.

 

Her finner dere vedlagt skjema/klager. Skjema angående bekymringer